Home > Uncategorized > Kunnskap er vårt virkelige aktivum (asset)

Kunnskap er vårt virkelige aktivum (asset)

En viktig hensikt med det under (og som Enterprise 2.0 platform kan hjelpe oss med) er å forvalte vår kunnskap på en bedre måte. Og det er vår kunnskap som er vår virkelige asset – kunnskap om kunden, kunnskap om hvordan vi kan hjelpe kunden, kunnskap om hverandre, etc. Dette må vi ta hånd om på en bedre måte. Mye ressurser blir brukt på prosesser, kostnadsmodeller, etc. Men dette er bare for styring (som selvfølgelig er nødvendig), men det er ikke vår virkelige asset.
Kunnskap – ikke bare å ta vare på kunnskap, men å fostre kunnskap, vite hvor den er – raskt, få den ut av mennesker, etc. Fra noen av foilene på en av Webcastene under (Socialtext Dashboard) “Preparing for Web 2.0 – The New Reality for Support” lærer vi at med Web 2.0 / Enterprise 2.0 blir business knowledge bedre tatt hånd om, veldig enkelt for alle å få up-to-date status på prosjekter og engasjementer, og se hvordan hele selskapet jobber sammen.
Det sies også en god del om fordelene med Web 2.0 ifh til tradisjonelle IM, ECM / portal løsninger. Information Management blir et for snevert begrep, Information Dynamics er kanskje et bedre begrep for en kunnskapsbedrift. Carig Lehrman (SCRUM kursholderen) sa om løsninger som Sharepoint kontra Wiki’s: “Sharepoint er information scattering, Wikis’ er information gathering”
vennlig hilsen
Rolf Idar Isaksen

Advertisements
Categories: Uncategorized
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: